Specializáltan, konkrét megoldásokkal kell érkezni – interjú Barkóczi Nándorral, az INNObyte Zrt. kereskedelmi igazgatójával
2021.10.29
Barkóczi Nándor kereskedelmi igazgatót kérdeztük többek között a külföldi partnerekkel folytatott tárgyalási technikákról, az INNObyte nemzetközi terjeszkedési terveiről, valamint a Farkas Ferenc Ösztöndíjról, amelynek alapítótagja is. Sorozatunkban szeretnénk bemutatni kollegáinkat, akik nap mint nap tesznek azért, hogy az INNObyte ilyen magas szinten és gyorsan ki tudja szolgálni ügyfeleit. A korábbi interjúk ITT találhatók.
Kereskedelmi igazgató vagy az INNObyte-nál, ez pontosan mit jelent?
A kereskedelmi területért felelek, és ez lényegében a teljes pre-sales, sales tevekénység koordinációját jelenti egy értékesítési lehetőség felismerésétől egészen az ügyféllel történő szerződéskötésig. Ennek a munkának az irányítását, koordinációját látom el. A csapat 8 főből áll, senior, medior kollégák és gyakornokok is alkotják. Alapvetően a feladat egy jelentős része az, hogy az ügyfeleinkkel magas szintű kapcsolatot kell tartani, illetve a főbb irányokat ki kell jelölni az értékesítési csapat számára, és értelemszerűen kellő szabadságot adni a velünk dolgozók számára a munkájuk során.
Sokat tárgyaltok külföldi ügyfelekkel is, különbözik ez a hazai piacra jellemző megkeresésektől?
Egy külföldi értékesítési lehetőség nagyban különbözik a magyartól. Teljesen máshogy kell eladnunk magunkat, sokkal inkább meg kell tudnunk határozni azt, hogy mit szeretnénk értékesíteni. Nem szabad általános elképzeléseket előadni egy külföldi kapcsolatfelvételnél, specializáltan, konkrét megoldásokkal kell érkezni ezekre a tárgyalásokra. Ez alapvetően azért van, mert egy távolabbi piacon – mint például az Egyesült Államok – nem ismert az INNObyte, tehát teljesen más információs szintről indul ez a fajta beszélgetés. Arról nem is beszélve, hogy a marketing is különbözhet, és előfordulhat, hogy teljesen más marketing lépésekre van szükség ezeken a távolabbi piacokon.
Mennyire fontos a személyes jelenlét a külföldi kapcsolatokban?
A személyes találkozás nélkülözhetetlen egy értékesítési folyamatban. Másfél éve tervezzük, hogy az Amerikai Egyesült Államokban felépített kapcsolatainkat meglátogatjuk, ez a COVID-19 helyzet miatt eddig nem valósult meg. Az amerikai kapcsolatunk volt nyáron Magyarországon, és ez most biztosan befolyásolja, hogyan tudunk továbbmenni ezen a területen. Bizalomépítő ereje van egy ilyen találkozónak, személyes beszélgetésnek. Remélem, hogy az elkövetkező egy évben rendeződik a helyzet és nagyobb léptékkel tudunk majd haladni külföld irányába is.
Most milyen irányban terjeszkedik az INNObyte?
A számos kitörési pont közül a Call Center, Contact Center megoldásainkat emelném most ki. Avaya technológiára épülő Call Center, Contact Center megoldásokat kínálunk ügyfeleinknek, melyeket nem csak Magyarországon, Európában, hanem jelenleg a Közel-Keleten és néhány afrikai projekt példáján már máshol is bevezettünk. Ezt a területet fontosnak tartjuk az INNObyte életében, és tovább szeretnénk vinni akár más kontinensekre is, mint például Amerika.
A Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán évek óta részt veszel a Farkas Ferenc Ösztöndíj bíráló bizottságában, miért tartod ezt fontosnak?
Nagyon örülök, hogy erről beszélhetek, mert alapvetően ez nem csak egy bíráló bizottsági részvétel, hanem a kuratórium alapítótagja vagyok. Azt kell tudni, hogy Dr. Farkas Ferenc pár évvel ezelőtt hunyt el, abban az időszakban, amikor a Pécsi Közgázra jártam, ő volt a kar dékánja. Ezzel az ösztöndíjjal azt a szellemiséget szeretnénk életben tartani, amivel Farkas Dékánúr rendelkezett. Az akkori hallgatókkal hatan-heten alapítottuk ezt a díjat, és önkéntesen veszünk részt ebben a munkában. Saját vagyonunkból adunk minden évben ösztöndíjat egy fiatal oktatónak és egy tehetséges hallgatónak. Ez számomra egy örömteli dolog.
Mire vagy büszke a szakmai életedben?
A büszkeség számomra mindig a jó visszacsatolásból ered, amikor a tényleges megvalósulást látom. Amikor a magánéletemben találkozok egy olyan helyzettel, informatikai megoldással, amelyet részben vagy egészben az INNObyte csinált, az egy jó visszacsatolás, főleg akkor, ha meg vannak elégedve a produktummal. Ilyen volt az elmúlt időszakban például az azonnali fizetési rendszer egyik banki projektjében való részvételünk.
Mi az, amit a leginkább szeretsz a munkádban?
Szeretem például azt, hogy mivel az INNObyte alapvetően egyedi szoftverfejlesztésekkel foglalkozik, ezért számos szakterületről érkeznek a projektek: agrárium, egészségügy, állam közigazgatás, telekommunikációban, call center-contact center stb. Olyan sokrétű témák, hogy frissen tartanak, nagyon érdekesek, és ez változatossá teszi a munkám. Mivel valamilyen mélységben meg kell ismerni az elvárásokat, követelményeket, ezzel mindig új és új területen kell kicsit mélyebbre fúrnom, ami inspirál. Mindezeken túl szeretek társaságban lenni, csapatban dolgozni, más emberekkel közösen dolgozni, megbeszélni, tárgyalni, megpróbálni kitalálni, hogy a másik mit szeretne, mik a mozgatórúgói. Ez az értékesítési területen elengedhetetlen.
Családosként nehéz megtartani az egyensúlyt a munka és magánélet között, hogyan oldod ezt meg a mindennapokban?
Mindenképpen nagyon nagy öröm, hogy közösen sikerül az INNObyte közösségét olyanná formálnunk, ahol a gyermek, a család egy fontos iránytű az életben. Ilyen szempontból a magyar piacon kiemelkedőnek érzem, hogy ehhez a célhoz kapcsolódnak olyan konkrét támogatások, programok cégen belül, amelyek támogatják a szabadidő-család-munka közötti egyensúly megteremtését. (Mint például a nyári táborok támogatása, a céges bébiszitter biztosítása a kollegáknak.) Talán a legfontosabb, hogy abban az esetben, ha valamilyen családi helyzet miatt az ember nem tud 100%-ban a munkájára koncentrálni, az INNObyte közösségében megértésre talál. Nagyon örülök, hogy egy olyan közösség és menedzsment jött itt össze, akik ezt fontosnak tartják.